8 Minutės
Netflix oficialiai suteikė naują gyvenimą klasikiniam stalo žaidimui Clue (liet. „Kas nužudė?“): šįkart – kaip nefilmuotą (unscripted) konkurso seriją, kurioje sudedamos kortos, kambariai ir įrankiai virsta gyvu mįslių žaidimu. Serialas derina stalo žaidimo nostalgiją su televizijos realybės dramos elementais – dalyviai ieško įrodymų, sprendžia galvosūkius ir bando atspėti kaltininką, kad laimėtų piniginį prizą.
Netflix atgaivina klasiką: paprasta idėja, daug galimybių
Idėja skamba paprastai: grupė žaidėjų susiduria su fizinėmis ir protinėmis užduotimis, kad rastų įrodymus ir gautų teisę blaiviai kaltinti. Teisingi spėjimai didina bendrą prizų fondą; klaidingi – gali atnešti dura varžovui prarasti vietą. Tuo pačiu metu scenoje vaikšto kostiumuoti įtariamieji – Miss Scarlett, Colonel Mustard, Professor Plum ir Mrs. White – o jų vaidmenys perteikia žaidimo personažus ir sukuria teatrinę atmosferą.
Įsivaizduokite: senas mūrinis dvaras, paslėpti kambariai, svetainės, kuriose skamba paslėpti garsai, ir žaidėjai, bėgantys nuo užduoties prie užduoties. Toks reginys sujungia lentinių žaidimų aiškumą su realybės šou neprognozuojamumu – ir tai, kodėl šis formatas vilioja tiek kūrėjus, tiek auditoriją.
Formatas: ką tikėtis iš žaidimo formos
Netflix adaptacija išlaiko pagrindinius Clue elementus: reikia nustatyti nusikaltėlį, vietą ir ginklą. Tačiau tai nėra vien tik lenta su kortelėmis – prodiuseriai įdėjo kliūčių ruožus, loginio mąstymo galvosūkius ir socialinę strategiją. Galima sakyti, kad tai dalis The Mole, dalis Fort Boyard ir dalis klasikinio dedukcinio žaidimo – kur greitis ir tikslumas, komandinė draugystė ir išdavystė turi susilieti.
Štai keli pagrindiniai formato akcentai:
- Fizinės užduotys: ieškant paslėptų įrodymų žaidėjai praeina kliūčių ruožus ir komandinio darbo išbandymus.
- Loginiai galvosūkiai: kodų sprendimas, atminties išbandymai ir erdviniai testai leidžia toliau siaurinti įtariamųjų ratą.
- Socialinė dinamika: dalyviai gali formuoti aljansus, siūlyti mainus arba net meluoti, kad išvengtų iškritimo.
- Įtariamieji aktoriuose: kostiumuoti veikėjai suteikia pasakojimui dramos, suteikdami žiūrovams vizualinį ir emocinį kontekstą.
Prodiuseriai apibūdina projektą kaip „realaus laiko dedukcijos ir apgaulės žaidimą“, taigi galime laukti kino tipo scenografijos kartu su improvizuotos realybės gyvybingumu. Seriją gamina Hasbro Entertainment kartu su The Intellectual Property Corporation (IPC) ir B17 Entertainment – komandomis, kurios turi patirties tiek žaidimų adaptacijose, tiek aukštos kokybės realybės formatuose.

Užkulisiuose: teisės, gamyba ir kūrybinė linija
Teisių istorija yra intriguojanti. Sony Pictures įsigijo reikšmingas Clue teises per susitarimą su Hasbro, o IPC ir B17 – dabar susieti su Sony – dirba kartu su Hasbro Entertainment prie gamybos. Projektui vadovauja vykdomieji prodiuseriai Eli Holzman, Aaron Saidman, Rhett Bachner ir Brien Meagher—kartu su Hasbro vadovais Gabrielu Marano ir Zachary Edwin.
Clue gyvuoja nuo 1949 m. ir pardavusi daugiau nei 150 milijonų žaidimų kopijų, virsta kino legenda po Jonathano Lynno 1985 m. juodosios komedijos. Filmas, kuriame vaidina Tim Curry kaip Wadsworth, išsiskiria savitu humoro jausmu, ansambliniu veikėjų išdėstymu ir keliais pabaigos variantais. Nors naujoj serijai nebūtinai reikia atkartoti filmą žingsnis po žingsnio, filmo tono elementai – farsas, kamerinis nusikaltimas, netikėti posūkiai – aiškiai įkvepia gamybos komandą.
Kodėl teisių valdymas svarbus
Prieš imantis tokių adaptacijų būtina tiksliai susitarti dėl intelektinės nuosavybės naudojimo: personažų vardai, estetiniai elementai, pačios žaidimo taisyklės. Šioje fazėje dalyvių ir aktorių samdymas, scenografijos kūrimas ir žaidimo teisės detalizavimas lemia, ar rezultatas bus autentiškas, gerbėjams pažįstamas ir teisiškai skaidrus.
Kodėl stalo žaidimų IP tapo geidžiami srautinių platformų šaltiniai
Hasbro aktyvus žingsnis į filmų ir televizijos projektus atspindi platesnę tendenciją: transliavimo paslaugos ieško nostalgiškų, jau išbandytų prekinių ženklų su lojaliomis gerbėjų bazėmis. Stalo žaidimai turi kelis privalumus:
- Paruoštos mechanikos: aiškios taisyklės ir žaidimo eiga palengvina formatų kūrimą.
- Ikoniškos figūros: personažai ir archetai (pvz., Miss Scarlett) suteikia pasakojimui pamatą.
- Bendruomeninis potraukis: gerbėjai nori matyti savo mėgstamus prekės ženklus naujame kontekste.
- Kombinuojamas režimas: galima derinti pasakojimą su konkurencijos elementais, stiprinant emocinį investavimą.
Žiūrovai pastaruoju metu vertina hibridines formas – formatą, kuris tiek pasakoja istoriją, tiek leidžia žiūrovui mąstyti kartu su dalyviais. Clue, su savo vaidmenų teatru ir dedukcijos iššūkiais, yra tarsi sukurtas tokiam kryžminimui.
Lyginimai, rizikos ir kūrybinės galimybės
Vertinant šį projektą lyginimo taškai nėra vien tik vienas šou. Palyginus su Monopoly tipo spektakliais, kurie dažnai akcentuoja didžiulį prizą ir šou spektaklį, Clue turėtų laikytis labiau intelektualios įtampos ir teatrinės pertekliaus. Sunkiausias uždavinys – išlaikyti pusiausvyrą tarp scenaristinio jausmo (charakterių, atmosferos, staigmenų) ir realybės konkurso neprognozuojamumo. Jeigu bus padaryta gerai, gali gimti formatas, artimas narratyvines kryptis linkusiems realybės hitams; jeigu ne – tai gali pasirodyti tik kaip triukas.
Taip pat yra daug galimybių kūrybiškai pažvelgti į 1985 m. filmo žaismingumą. Prodiuseriai gali nusišypsoti gerbėjams įterpdami „easter egg“ – kelias pabaigas, Wadsworth tipo tako vedlius arba slaptus praėjimus, primenančius namo planą. Svarbu atnaujinti ritmą ir sudaryti įvairią vaidmenų sluoksniuotę, atsižvelgiant į šiandienos žiūrovų lūkesčius dėl įvairovės ir greitesnio tempo.
Rizikos, kurių verta saugotis
- Per didelis teatralizavimas gali nuvesti į dirbtinį, netikrą pasirodymą, o tai atitolina nuo žaidimo esmės.
- Jei mįslė bus pernelyg sudėtinga arba neteisingai subalansuota, žiūrovai gali jaustis atitrūkę nuo sprendimo proceso.
- Negalima pamiršti originalios gerbėjų bazės – per daug modernizuojant personažus, galima prarasti klasikinių elementų magiją.
Istorija, ankstesni bandymai ir fanų susidomėjimas
Clue ne kartą buvo peržiūrėta ir branginta popkultūroje. Po 1985 m. filmo kultinio statuso, projektas buvo kelis kartus bandytas atnaujinti – Universal, režisierius Gore Verbinski ir garsūs aktoriai kaip Ryan Reynolds ar Jason Bateman anksčiau buvo siejami su galimomis adaptacijomis. Net buvo planuojama animacinė TV versija. Vis dėlto šis nefilmuotas kelias yra viena naujausių idėjų, ištrūkusių iš seno bandymų rato.
Filmų ir žaidimų istorikas Marko Jensen pastebi: „Clue perėjimas nuo lentoje esančio žaidimo ir 1985 m. filmo prie nefilmuoto formato yra logiškas žingsnis. Tai leidžia išlaikyti bendruomeniškumą ir tuo pačiu panaudoti šiuolaikinės televizijos technologijas, kad sustiprintume įtampą ir charakterį.“ Jensen taip pat įspėja, jog svarbu, kad žaidimo sprendimai būtų sąžiningi ir intelektualiai apdovanojantys žiūrovus, kurie mėgsta spręsti mįsles.
Ką tai reiškia žiūrovams ir žanro raidai
Žiūrovams, kurie mylėjo Clue per savo vaikystę ar žavėjosi 1985 m. filmu, ši serija gali tapti idealia galimybe vėl įsitraukti: ji dovanoja galimybę šaukti atsakymą į ekraną ir šį kartą – galbūt išgirsti teisingą spėjimą. Tai taip pat rodo, kaip srautinės platformos ir IP savininkai gali kartu kurti produktus, kurie yra tiek komerciniai, tiek kūrybiški.
Tokie projektai gali iš esmės pakeisti realybės žanrą, skatindami didesnį pasakojimo ir žaidimo taktikos susiliejimą. Jeigu Clue pavyks išlaikyti žiūrovų pasitikėjimą – teisingai subalansuoti iššūkius, įvertinti žaidėjų strategiją ir pateikti teatralinę vertę – jis gali tapti modeliu kitiems stalo žaidimų adaptacijoms.
Praktiniai dalykai žiūrovams
- Tikėtina, kad serija akcentuos didelę scenografiją, teatralizuotus įtarimus ir greitas eliminacijas.
- Žaidimo taisyklės turės būti aiškiai pateiktos, kad žiūrovai galėtų mėgautis dedukcijos procesu namuose.
- Pramogos elementai (kostiumai, personažų archai) – suderinti su šiuolaikine įvairove ir aktorių pasirinkimu – turėtų padėti praplėsti auditoriją.
Galutinis klausimas: ar naujoji serija atkartos 1985 m. filmo komišką genialumą, ar taps įtemptu realybės nusikaltimo žaidimu? Atsakymas slypi gamybos sprendimuose, kuriuos pamatysime artėjančių sezonų metu.
Vienas dalykas aiškus: Clue adaptacija į realybės žanrą demonstruoja, kaip verta pažvelgti į senas idėjas nauju kampu. Jei mėgote analizuoti bylų detales ar tiesiog mėgstate žaisti su draugais ant grindų, šis formatas gali suteikti tiek nostalgijos, tiek šiuolaikinio televizijos adrenalino.
Jei per jūsų vaikystę stalo žaidimo bylą apžiūrinėjote su raudona lampa ir stebėjote, kur gali būti paslėptas ginklas, šis šou gali suteikti progą pamatyti savo mėgstamą žaidimą gyvai – ir galbūt laimėti, kai šauksite atsakymą iš sofos.
Šaltinis: deadline
Palikite komentarą