6 Minutės
Nuo antiherojų prie netikėtos heroinės
Vince Gilligan sukūrė karjerą nagrinėdamas moralinę dviprasmybę ir žmonių pasirinkimų pasekmes. Per savo ankstesnius projektus – „Breaking Bad“ ir „Better Call Saul“ – jis išgrynino modernų antiherojų tipą, atskleisdamas, kaip kasdieniški sprendimai gali atvesti prie gilaus tamsos sluoksnio. Tačiau jo naujoji Apple TV+ serija Pluribus žymi ryškų posūkį kūryboje: Gilligan, kaip jis pats sako, pavargo šlovinti piktadarius ir sąmoningai persiorientavo į pasakojimą, kuriame išryškėja pasipriešinimas, empatija ir kiek neįprastas heroizmo pavidalas. Šis poslinkis į moralinį atsparumą reprezentuoja ne tik stiliaus, bet ir autorių etinio požiūrio transformaciją.
Interviu ant raudonojo kilimo ir per Writers Guild Awards Gilligan aiškino, kad populiarinimas tamsių personažų – nuo Tony Soprano iki Michael Corleone ir Walter White – tapo pernelyg įtakingas platesnėje kultūroje. „Pavargau rašyti blogus žmones“, – sakė jis The Hollywood Reporter, pridurdamas, kad Walteris Whiteʼas jam visada buvo perspėjimas, o ne pavyzdys. Pluribus serija skaitoma kaip tas perspėjimas apverstas: tai paslaptis ir moralinė ekskursija apie tai, ką reiškia išlikti doru ir sąmoningu pasaulyje, kuris dažnai apdovanoja abejingumą ir nuolankumą. Gilligan čia neatsisako sudėtingumo, bet perkelia jį į kitą etinę trajektoriją – iš kriminalinio patoso į kasdienės drąsos portretą.

Siužetas: imuninė moteris laimės pasaulyje
Pluribus koncentracijos ašis – Carol Storcka (vaidina Rhea Seehorn), regimai vienintelė žmogaus būtybė, atspari miglotam virusui, paveikusiam pasaulio populiaciją ir paverčiančiam ją be rūpesčių, laimingų žmonių masėmis. Infekcija čia veikia kaip kolektyvinė anestezija: kasdieniškus piliečius transformuoja į patenkintus, nerūpestingus gyventojus – nerimą keliantį utopinį režimą, kuriame abejingumas tampa taikos kaina. Carol atsparumas išskiria ją iš minios, verčia į atstumtąją poziciją ir kartu daro ją galimu raktu narplioti, ar ta paviršutinė laimė yra tikra laisvė, ar iš esmės socialinė anestezija, atimanti žmogiškąją agentūrą.
Gilligan čia sumaniai maišo siaubo elementus, mokslinę fantastiką ir tamsų humorą, leidžiant serialui slinkti tarp tono svyravimų, kurie pažįstami jo gerbėjams, bet tuo pačiu siūlo naują emocinį registrą. Pluribus žada lėtą, gilų personažų tyrimą – tą lėto degimo, charakterio raiškos žanrą, kuriame autorius išsiskyrė – tačiau nukreiptą ne į charizmatišką kriminalumą, o į moralinį užsispyrimą ir žmogišką išlikimą. Serija keliomis linijomis metas nagrinėja ir socialines, politines bei psichologines temas: kaip kolektyvinis komfortas pakeičia bendruomenių struktūras, kas nutinka išrinktiesiems, kurie atsisako prarasti asmeninę sąžinę, ir kokią kainą ima mokėti mažos, bet atsparios grupės, bandančios išsaugoti autonomiją.
Rhea Seehorn ir kūrybinė partnerystė
Gilligan specialiai sukūrė pagrindinį vaidmenį Rhei Seehorn po ilgus metus trunkančios kūrybinės partnerystės „Better Call Saul“. Seehorn apibūdino akimirką, kai sužinojo apie Pluribus, kaip giliai emociškai paveikusią: Gilligan pasakė, kad parašė kažką būtent jai, dar prieš parodydamas scenarijų, ir ji – be jokio dokumento rankose – sutikusi iškart. „Tokio teksto niekada nesu skaičiusi“, – sakė ji, pavadindama serialą „laukiniu, neprognozuojamu keliu“ ir vienu iš gaiviausių pasirodymų šiuo vardan konkurso laikotarpiu, kai ekranuose kovoja šimtai serialų.
Ilgametė profesionali chemija tarp Gilligan’o ir Seehorn, kurią žiūrovai pažįsta iš ankstesnio darbo, akivaizdžiai suteikia Pluribus stiprų dramatinį stuburą. Toks kūrybinis pasitikėjimas leidžia drąsiau eksperimentuoti su žanrine hibridizacija, scenarijaus niuansais ir personažų psichologine raiška. Seehorn vaidmuo čia nėra tik „antiherojė pakeista į heroję“ – tai sudėtinga, daugiasluoksnė moters kaukė, kurią atveriant žiūrovas nuosekliai atranda etinius pasirinkimus, empatijos ribas ir strategijas išlikti žmogumi tokiame pasikeitusiame pasaulyje. Toks vaidmuo reikalauja subtilaus aktorių meistriškumo, ir Seehorn kūrybinė patirtis daro ją natūralia pasirinkimo centrine figūra.
.avif)
Paramą palaikantis aktorių ansamblis ir leidimo data
Ansamblį papildo Carolina Vidra, Carlos Manuel Vega ir Samba Schutte, kurie įneša į serialą tiek žanrinių, tiek emocinių atspalvių. Šie aktoriai prideda sluoksnių – nuo ekscentriškų šypsenų iki rimtų moralinių dilemmų – ir padeda sukurti pasaulį, kuriame asmeninės patirtys priešpastatomos kolektyvinėms nuostatomis. Pluribus debiutuos Apple TV+ platformoje 2025 m. lapkričio 7 d., strateginė data, leidžianti serialui pretenduoti į apdovanojimų sezoną bei užtikrinančią didesnį matomumą tarp transliuotojų ir kritikų. Leidimo metu reklaminės kampanijos, žvaigždžių pasirodymai ir specialūs renginiai gali sustiprinti serialo poziciją debiuto metu ir paskatinti platesnę diskusiją apie temines linijas.
Kontekstas ir industrinė perspektyva
Pluribus pasirodo tada, kai prenumeruojamųjų platformų katalogai jaučia persisotinimą: pramonės ataskaitos dažnai mini daugiau nei 500 scenarijuotų serialų, kurių gamyba vyksta arba kurie yra išleidžiami per vienerius metus. Tokia produkcijos gausa verčia kūrėjus ieškoti naujų būdų išsiskirti – arba per didesnį žanrinį eksperimentavimą, arba per aiškesnį, emocinį ir etinį centrą. Gilligan posvyris nuo antiherojų link protagonistės, kuri atsispiria paprastam piktadariškumo romantizavimui, sutampa su modestu savituą tendencija: kūrėjai vis dažniau tyrinėja bendruomenines vertybes, pasipriešinimo formas ir cinizmo socialines išlaidas. Tokiu būdu serialas įsiterpia į platesnę diskusiją apie tai, ką žiūrovas nori matyti – ar jie pavargo nuo charizmatiškų blogio personažų, ar trokšta siužetų, kuriuose moralė, solidarumas ir kasdienė drąsa yra svarbūs elementai.
Tuo pačiu Pluribus riskuoja sentimentalizuoti heroizmą; vienas didžiausių Gilligan iššūkių bus sukurti pagrindinę veikėją, kuri atsispirtų lengvam cinizmui, bet neperžengtų į moralinį pamokslavimą. Gerai subalansuotas dramaturgijos tonas, convinciniai personažų motyvai ir scenarijaus niuansuota etinė refleksija yra būtini, kad serialas išliktų intelektualiai patrauklus ir emocingai tikras. Produkcijos vertinimo atžvilgiu svarbu paminėti ir techninius sprendimus – kinematografiją, garso takelį, montažą – kurie turi sustiprinti pagrindinę temą: ar kolektyvinė laimė, įtvirtinta per viruso poveikį, yra tikroji laisvė, ar primesta būsena, atimanti asmeninę atsakomybę.
Fikcinis kino istorikas Marko Jensen (cituojamas čia kaip pavyzdys) teigia: „Gilligan užduoda laiku klausimą: kokio televizijos mums dabar reikia?“ Jis priduria, kad Pluribus yra bandymas suteikti žiūrovams moralinį inkarą, neištrintą tą sudėtingumą, kuris darė ankstesnius darbus patrauklius. Tai vilties ir intelektualaus sudėtingumo derinys – ne naivus pamokymas, bet kvietimas diskutuoti apie kasdienio pasirinkimo svarbą.
Ką tikėtis žiūrovui
Žiūrovai gali tikėtis kruopštaus veikėjų brėžinio, atmosferiško įtampos kurimo ir periodiško tamsaus humoro. Pluribus greičiausiai bus lyginamas su Gilligan ankstesniais šedevrais, tačiau jo dėmesys atspariai, simpatiškai ir morališkai įtikinamai pagrindinei veikėjai suteikia serialui naują emocinį centrą. Tai kūrinys, skirtas žiūrovams, pavargusiems nuo charizmatiškų piktadarių, bet trokštantiems sudėtingo pasakojimo, kuriame vis dėlto yra aiški moralinė kryptis. Serija netampa sudėtingos naratyvinės formos atmetimu; priešingai, ji siūlo išsamų žanrų mišinį: distopinius elementus, psichologinę dramą, mokslinės fantastikos spektrą ir vietomis siaubo motivus.
Temiškai Pluribus kviečia pažvelgti į heroizmo sampratą spaudimo akivaizdoje ir išklausyti klausimą, ar laimė, įdiegta paslaptingo viruso, yra verta žmogiškos agentūros kainos. Serija gaivina diskusiją apie bendruomenės atsakomybę, asmens pasirinkimo reikšmę ir technologijų arba biologinių sprendimų poveikį politinėms ir socialinėms struktūroms. Tiems, kurie vertina mąslesnę, žanriškai įvairesnę televiziją, Pluribus gali tapti būtinu žiūrėjimu.
Galiausiai, nors serialas pradeda nuo individui būdingos atsparos temos, jo poveikis galėtų išsiplėsti į platesnes viešas diskusijas apie moralę medijų eroje, apie tai, kaip pasakojimai veikia socialinius elgesio modelius ir apie kūrybinę atsakomybę kuriant įtaigius personažus. Gilligan pokyčiai kūryboje gali paskatinti kitus autorius eksperimentuoti su herojumo idėja ir siūlyti alternatyvas naudotojų įprastiems, sensacingiems antiherojams.
Šaltinis: smarti
Palikite komentarą