5 Minutės
Jury pirmininkas Alexander Payne vengia klausimo apie Gazą, o Venecija patiria politinį spaudimą
Šių metų Venecijos kino festivalio žiuri spaudos konferencijoje pokalbis greitai nukrypo nuo raudonųjų kilimų ir kino meistriškumo prie skubios, skaudžios temos — karo Gazoje. Konkursinės sekcijos žiuri pirmininkas Alexander Payne — žinomas iš įtaigių, žmogaus mastelio filmų, tokių kaip Sideways ir The Holdovers — atsisakė užimti asmeninę poziciją dėl humanitarinės krizės, žurnalistams sakydamas: "Atvirai sakant, jaučiuosi šiek tiek nepasiruošęs tokiam klausimui. Aš čia tam, kad vertinčiau ir kalbėčiau apie kiną." Payne politinius klausimus nukreipė į Venecijos bienalės vadovą Alberto Barbera, pabrėždamas žiuri užduotį: vertinti filmus.
Festivalio vadovybė atsako: įtraukimas prieš pasmerkimą
Anksčiau šimtai kino kūrėjų ir kultūros veikėjų ragino Veneciją užimti tvirtesnę poziciją, net reikalavo nebekviesti Gal Gadot ir Gerard Butler į Julianno Schnabelio filmą In the Hand of Dante dėl jų viešos paramos Izraeliui. Barbera atsakė griežtai: "Mūsų prašė atsisakyti kvietimų menininkams; to nedarysime. Jei jie nori dalyvauti festivalyje, jie čia bus." Barbera taip pat išreiškė užuojautą dėl civilių aukų Gazoje, ypač vaikų, aiškiai atskirdamas institucijos atvirumą nuo žmogiškos empatijos.
Kodėl tai svarbu festivaliams
Diskusija atspindi nuolatinę dilema didiesiems festivaliams: ar kultūriniai renginiai turėtų būti saugios erdvės meniniam mainui nepriklausomai nuo politikos, ar platformos, kurios privalo užimti aiškią moralinę poziciją? Venecijos sprendimas talpinti ginčytinus asmenis, kartu viešai reiškiant gilią užuojautą, atspindi vieną požiūrį; kiti festivaliai — nuo Kanu iki Berlyno — pastaraisiais metais susidūrė su panašiomis kryžkelėmis ir priėmė skirtingus sprendimus, sulaukusius nevienareikšmių reakcijų.
Kas sudaro žiuri ir ką jie atneša
Payne vadovauja tarptautinei žiuri, kurioje yra Fernanda Torres, Mohammad Rasoulof, Cristian Mungiu, Stéphane Brizé, Maura Delpero ir Zhao Tao. Ši grupė reprezentuoja įvairią kino kalbą: Rasoulof ir Mungiu yra autoriai, žinomi už politiškai įkrautus dramatinius darbus, tuo tarpu Zhao įneša aktorės ir prodiuserės jautrumą, formuotą bendradarbiavimo su Jia Zhangke. Toks derinys leidžia manyti, kad žiuri svarstymų metu bus vertinami tiek meistriškumas, tiek socialinis įsitraukimas ir pasakojimo ekonomija.

Palyginimai ir kontekstas
Payne filmografija — nuo kartais kartėliu persmelktų, personažus išryškinančių Sideways iki naujesnio The Holdovers — prioritetą teikia intymioms žmogiškoms tiesoms, o ne didžiosioms politinėms deklaracijoms. Tai kontrastuoja su keliais konkursiniais kūrėjais, kurie kurią ryškiai politinį kiną; pagalvokite apie Rasoulof etinį skubumą ar Mungiu aštrų socialinį realizmą. Rezultatas — festivalis, kuriame greta yra ir į vidų nukreiptų žmogaus dramų, ir išorę apmąstančių protesto filmų, atspindinčių platesnę industrijos tendenciją, kai festivaliai kuruoja ideologinį ir estetinių spektrą.
Srautinė transliacija, teatrališkumas ir „kinematografijos katedra“
Už geopolitinio fono, Payne pasinaudojo spaudos akimirka, kad apmąstytų kintančią kino ekosistemą. Jis išreiškė apgailestavimą, kad daug reikšmingų meninių ir politiškai svarbių filmų nepatenka į platesnį kultūrinį pokalbį be teatrališko pasirodymo. "Aš dažnai žiūriu daug filmų naktimis gulėdamas ant pilvo. Bet kur kas labiau mėgstu matyti juos projekuojamus kinematografijos katedroje," sakė jis, atkartodamas augantį susirūpinimą tarp kino mylėtojų ir kūrėjų dėl srautinio transliavimo skaidymo poveikio auditorijos dėmesiui.
Tai ne vien nostalgija. Tokie festivaliai kaip Venecija tebėra kultūriniai filtruotojai ir paleidimo platformos į apdovanojimų sezoną, kritinę diskusiją ir platesnį visuomeninį poveikį — vaidmenys, kurie jaučiasi pažeidžiami, kai platinimas apeina kino sales. Įtampa tarp srautinio transliavimo patogumo ir teatrinio poveikio formuoja įsigijimo strategijas, apdovanojimų kampanijas ir net pačių kuriamų filmų pobūdį.
Festivalio akcentai ir industrijos ažiotažas
Venecija pristatys žvaigždžių vedamus pavadinimus, tokius kaip After the Hunt ir Frankenstein, kuriuose vaidina aktoriai kaip Julia Roberts, George Clooney ir Emma Stone. Payne ir jo žiuri laukia kino puota — jis juokavo apie malonumą pamatyti 22 filmus "pirmą kartą teatre nieko apie juos nežinant." Programoje dera prestižiniai studijiniai titulai ir festivalio tinkami nepriklausomi filmai, sudarantys šiuolaikinio kino koliažą.
Užkulisiuose ir gerbėjų reakcijos
Socialinė žiniasklaida sustiprino raginimus politinei atsakomybei ir uždegė karštas diskusijas tarp gerbėjų ir kritikų. Pramonės šaltiniai atkreipia dėmesį, kad festivaliai vis dažniau turi orientuotis į momentinę visuomenės nuotaiką, influencerius ir ilgalaikę reputacijos valdymo liniją. Tuo tarpu žiuri svarstymai lieka konfidencialūs — ritualas, saugantis apdovanojimų meninę šventumą, net kai išorinės kontroversijos verda.
Eksperto požiūris
"Festivaliai yra gyvi to kultūrinio momento archyvai," sako kino istorikas Marko Jensen. "Venecijos sprendimas likti menininkų forumu, tuo pačiu išreiškiant užuojautą dėl civilių kančių, atspindi subtilų pusiausvyrą tarp meninės atvirosios erdvės ir moralinio aiškumo. Kaip žiuri reaguos į konfliktų zonose kurtus ar apie jas pasakojančius filmus, bus svarbus festivalio atsakomybės rodiklis ateityje."
Išvada — ką Venecija atskleidžia apie kino vaidmenį šiandien
Venecija 2025 vystosi kaip daugiau nei filmų showcase: ji veikia kaip veidrodis šiuolaikinėms įtampoms — politinėms, technologinėms ir etinėms — kino pasaulyje. Payne nenoras tiesiogiai atsakyti į politinį klausimą akcentuoja amžiną diskusiją apie menininkų ir festivalio pareigą visuomeniniame gyvenime. Ar festivaliai turėtų būti moraliniai arbitrai, ar atviros scenos, galbūt neturi vienintelio atsakymo, tačiau Venecijos pasirinkimai lems, kaip filmai cirkuliuoja, kokios istorijos įgauna matomumą ir kaip pasaulinė auditorija patiria kiną neramių laikų epochą. Kino mėgėjams aišku viena: kinas lieka svarbi forumo vieta — netobula, ginčijama ir būtina — liudyti, dokumentuoti ir aptarti mūsų laikus.
Šaltinis: variety
Palikite komentarą