5 Minutės
Prisimenant Haroldą Matznerį: dykumos kultūros ir kino kūrėjas
Verslininkas ir filantropas Haroldas Matzneris, plačiai žinomas kaip „p. Palm Springs“, mirė po trumpos ligos būdamas 88 metų. Keturias dešimtis metų jis formavo Coachella slėnio kultūrinį gyvenimą, pavertė regioninį kino festivalį svarbia apdovanojimų sezono stotele ir per privačias aukas bei pilietinį lyderiavimą rėmė miesto centro atgaivinimą, muziejus, teatrus ir meną. Jo netektis jaučiama ne tik Palm Springs mieste, bet ir visoje kino industrijoje bei tarp festivalio kuratorių, kurie matė, kaip kuklus dykumos miestas tapo pasauline kino scena.
Nuo sporto žurnalisto iki kultūros architekto
Gimęs 1937 m. liepos 4 d. Newarke, New Jersey, Matzneris pradėjo karjerą kaip sporto žurnalistas, vėliau ėmėsi rinkodaros ir įkūrė CBA Industries, tiesioginės pašto reklamos įmonę, kuriai vadovavo iki savo 80-ies metų. 1985 m. jis atrado Palm Springs ir paskyrė jam savo gyvenimą: investavo daugiau nei 85 mln. USD į vietines ne pelno organizacijas, 1999 m. vedė Palm Springs tarptautinį kino festivalį iš krizės ir asmeniškai aukodamas virš 12 mln. USD prisidėjo prie to, kas šiandien yra įtakinga kino apdovanojimų platforma.
Vietinio festivalio pavertimas pramonės įvykiu
Matznerio vadovavimas pavertė Palm Springs tarptautinį kino festivalį magnetu Holivudo talentams ir starto aikštele apdovanojimų sezono kampanijoms. Jo valdymo laikotarpiu festivalio apdovanojimų scena priėmė aktorius ir režisierius nuo Meryl Streep ir Denzel Washington iki Steven Spielberg ir Timothée Chalamet. Ten, kur mažesni festivaliai paprastai tarnauja kaip atradimų erdvės, Palm Springs po Matznerio sujungė regioninį programavimą su industrijos apdovanojimų diskusija, kasmet generuodamas milijardus žiniasklaidos įspūdžių.

Kaip Matznerio modelis palyginamas su kitais festivaliais
Lyginant su Sundance, kuris yra menininkų varomas ir orientuotas į atradimą, ir Toronte, kuris yra platus industrinis turgus ir oskarų pretendentų premjerų barometras, Palm Springs atrado nišą kaip koncentruota apdovanojimų sezono platforma. Matznerio modelis rėmėsi aukšto profilio gala seansais, žvaigždžių pritraukimu ir strategiškais viešinimo veiksmais — skirtinga taktika nuo nepriklausomų kūrėjų inkubatoriaus, bet sėkminga kilstelint tarptautinį kiną į Holivudo antraštes.
Už kino ribų: pilietinė transformacija ir meno filantropija
Jo įtaka siekė toliau nei programavimas: Matzneris padėjo priimti Measure J, 1% pardavimų mokestį, kuris finansavo 200 mln. USD vertės miesto centro atgaivinimą ir sukūrė metinį perteklių infrastruktūros atstatymui. Jis vadovavo McCallum Theatre valdybai, ėjo Palm Springs Art Museum vykdomojo vicepirmininko pareigas ir valdė mylimą restoraną Spencer’s — visi šie vaidmenys sujungė restoranus, muziejus, teatrus ir festivalį į vieningą kultūrinę ekosistemą.
Įdomybės ir užkulisių pastabos
- Matzner turi žvaigždę Palm Springs Walk of the Stars prie Sonny Bono statulos pamatų, ženklinant jo draugystę su festivalio steigėjais.
- Jo lėšų rinkimo metodas derino asmenines aukas su aiškiais atsakomybės lūkesčiais, įtikindamas kitus rėmėjus atitikti jo įnašus ir spartinti projektų įgyvendinimą.
Kritiniai požiūriai
Nors Matznerio dosnumas yra neabejotinas, jo modelis kelia klausimų, su kuriais susiduria daugelis meno bendruomenių: kai festivaliai priklauso nuo įtakingų rėmėjų, programavimas ir misija gali linkti link aukšto profilio, apdovanojimams palankių filmų, aukojant rizikingą meninį eksperimentavimą. Ši įtampa — tarp kultūrinio prestižo ir kuratorinio drąsumo — išlieka gyvą diskusiją tarp programų sudarytojų ir kritikų.
Ekspertų įžvalgos
„Haroldo Matznerio palikimas yra sudėtingas pačiu produktyviausiu būdu“, sako kino istorikas Marko Jensen. „Jis parodė, kaip strategiška filantropija gali paversti regioninį festivalį tarptautine platforma, tačiau jo modelis taip pat pabrėžia, kokią įtaką vienas rėmėjas gali turėti miesto kultūrinei darbotvarkei.“
Asmeninis palikimas ir kas toliau
Matzner dažnai sakydavo, kad jo džiaugsmas kyla iš „kurti magiją žmonėms, kuriuos myliu.“ Jį išgyvena partnerė Shellie Reade, sūnus Devin, duktė Laura ir anūkės Elizabeth bei Emily. Pagerbimas bus paskelbtas vėliau. Festivalis paskelbė jį garbės pirmininku, o vietos lyderiai teigia, kad jo etosas — pilietiškumo, svetingumo ir šoumeniškumo mišinys — formuos Palm Springs kultūrą dar ilgai.
Išvados: pamokos kino festivaliams ir kultūriniams miestams
Haroldo Matznerio gyvenimas parodo, kaip atsidavę asmenys gali pakeisti miesto kultūrinę trajektoriją ir kaip kino festivaliai gali išsivystyti iš nišinių renginių į globalias kino scenas. Kai festivaliai visame pasaulyje derina meninę riziką, komercinį patrauklumą ir bendruomenės naudą, Palm Springs istorija išliks kaip svarbus atvejis: filantropijos galia kurti matomumą — ir atsakomybės, kurią tas matomumas atneša. Kino ir serialų gerbėjams palikimas reiškia turtingesnį festivalų kalendorių ir priminimą klausti, kas formuoja istorijas, kurias mes švenčiame.
Šaltinis: deadline
Komentarai