9 Minutės
Gyvenimas tarp filmų, variklių ir šeimos legendos
James 'Jim' Mitchum, kino legendos Roberto Mitchum sūnus ir pažįstamas veidas eilėje veiksmo atspalvio turinčių filmų nuo 1950-ųjų iki 1990-ųjų, mirė rugsėjo 20 d. savo namuose Skull Valley, Arizonoje. Jam buvo 84 metai. Per daugiau nei keturiasdešimt metų trukusią karjerą jis pasirodė daugiau nei 35 kino ir televizijos projektuose, susikurdamas nišą, kuri jungė amerikietišką automobilių kultūrą, naminės degtinės (moonshine) mitologiją ir klasikinės studijos eros dramą.
Ankstyvieji metai ir debiutas ekrane, formuotas šeimos
Gimus Los Andžele 1941 m., Mitchumo vaikystė atspindėjo darbininkišką Holivudo šeimų dvasią. Pasakojimai apie šeimos kuklias pradžias — pavyzdžiui, perstatytą vištidę už močiutės bungalovo — tapo šeimos folkloro dalimi. Viena mėgstamiausių anekdotų versijų vaizduoja Robertą Mitchumą, skubantį į ligoninę pilnai sceninio makiažo, kai gimė Jimas, nerimastingai vaikštantį laukimo salėje kaip bet kuris jaunas tėvas.
Jimas pradėjo aktorystę anksti: pirmą vaidmenį filme vaizduojamame Vakarų žanre jis gavo būdamas aštuonerių. Sulaukęs 16 metų, jis įgijo įsimintiną ankstyvą kreditą, suvaidinęs savo tikro tėvo jaunesnį brolį 1958 m. filme 'Thunder Road' — grubioje, greitos kaitos Pietų dramoje apie naminės degtinės gabenėjus ir federalinių agentų persekiojimus, kurią režisavo Arthur Ripley. Šis filmas įkurdino Jimą eroje, kuri domėjosi uždraustomis kelių medžioklėmis ir regioninėmis pasakojimo tradicijomis — estetika, kuri lydėjo jį per didžiąją dalį karjeros.
Šio laikotarpio kontekste svarbu pažymėti, kad daug vaikų aktorių to meto Holivude buvo įsitraukę į šeimų profesinius tinklus: tėvų vardas atverdavo duris, bet vien tuo nepakakdavo — reikėjo įgūdžių, prisitaikymo setuose ir kartais techninių žinių. Mitchum kaip jaunas aktorius mokėsi greitai, o jo patikimumas ekrane ir už jo padėjo jam sulaukti stabilios, nors ir ne visuomet pagrindinės, karjeros filmų industrijoje.
Filmografijos akcentai ir garsaus tėvo šešėlis
Nors Jim niekada nepasiekė tėvo A-list raidės, jo filmografija pasižymi garsių kompanijų fragmentais. 1960-aisiais jis pasirodė vienuolika kino ir TV pavadinimų, dalinosi kadrais su tokiais žvaigždėmis kaip George Peppard, Albert Finney ir George Hamilton filme 'The Victors', banglenčių kino kompanija Fabian ir Shelley Fabares filme 'Ride the Wild Surf', taip pat milžinais John Wayne ir Kirk Douglas filme 'In Harm's Way'. Jis taip pat vaidino 'Ambush Bay' šone kartu su Hugh O'Brien ir Mickey Rooney.
Šie kreditalai liudija apie aktoriaus gebėjimą prisitaikyti prie skirtingų žanrų — nuo karo dramų iki banglenčių kultūros ir regioninių nusikaltimų pasakojimų. Kiekvienas vaidmuo prisidėjo prie plataus spektrą atspindinčio reziumė, kuri, nors ir nebuvo spindinti tabloiduose, suteikė jam reputaciją kaip patikimo sceninio partnerio ir žanrų atlikėjo.
Mitchumo išvaizda ir praktiniai įgūdžiai filmavimo aikštelėje — jis mokėsi apie variklius, vaidindamas mechaniką 'Thunder Road' — atvedė jį į realų darbą lenktynių pasaulyje: stock car lenktynės ir mechaniko pozicijos tapo jo gyvenimo dalimi. Įdomi detalė: pranešama, kad jis dirbo su Elvisu Presley prie kai kurių automobilių, o Preslio susidomėjimas padėjo Mitchumui trumpam pasiekti įrašų kontraktą su 20th Century Fox; jo 1961 m. singlas 'Lonely Birthday' išlieka smagiu ir keistu karjeros epizodu.
Šių faktų reikšmė dažnai nuvertinama, bet jie rodo, kaip Holivudo užkulisiai ir tarpžanriniai ryšiai formavo aktorių karjeras — nuo mechanikos garažo iki įrašų studijos ir atgal. Jimui tokia trajektorija suteikė autentiškumo jausmą, kuris dažnai išryškėdavo jo vaidmenyse, ypač tuose, kuriuose reikėjo fizinio patikimumo ar techninių žinių.

Mitchumas dažnai buvo vertinamas už savo natūralumą scenoje: jis nešiojo vaidmenis kaip plėtinį savo patirties, o ne vien kaip vaidinimą. Tai matoma ir jo pasirinktuose darbuose, ir karjeros posūkiuose — nuo vaidybos iki lenktyniavimo, nuo scenos iki verslo iniciatyvų, susijusių su jo ekraniniu įvaizdžiu.
Mėnulio bėgikai, 'The Last Movie' ir kelias į televizijos folklorą
1975 m. Mitchumas suvaidino filme 'Moonrunners', kuriame buvo peržiūrėti daug 'Thunder Road' temų — naminė degtinė, greiti automobiliai ir pietietiškas anti-autoritariškumas. 'Moonrunners' gavo antrą gyvenimą kaip laisvai interpretuota įkvėpimo šaltinio versija ilgai rodomam televizijos hitui 'The Dukes of Hazzard', parodant, kaip vidurio amžiaus B-movie idėjos gali būti perdirbtos į plačiai priimtiną šeimos pramogą.
Toks transformacijos pavyzdys yra reikšmingas kine: B-laukinių filmai dažnai turėjo kūrybinių sprendimų ir teminių arkų, kurios, apsilankius masinei auditorijai, virsta kultūrinėmis pramogomis ir kartais net produktų linijomis ar televizijos serialais. 'The Dukes of Hazzard' atveju pagrindinės temos buvo sumenkintos ir pritaikytos platesnei auditorijai, bet šaknys aiškiai glūdi B-naratyve apie kelių gyvenimą ir laisvę už autoriteto ribų.
Be to, jis dalyvavo kontrkultūriniame eksperimente, koks buvo Deniso Hopperio 'The Last Movie' (1971), nufilmuotame Peru. Mitchumas sukūrė trumpą užkulisinį dokumentinį filmą 'The Last Movie Movie', kuriame užfiksuota chaotiška filmavimo eiga su Hopperiu, Peteriu Fonda ir Krisu Kristoffersonu. Šis užkulisinio turinio rinkinys yra vertingas šaltinis studentams ir tyrėjams, analizuojantiems 1970-ųjų laikotarpio filmavimus vietovėse: jis atskleidžia logistines, kūrybines ir tarpžmogiškas problemas, su kuriomis susidurdavo kūrėjai, dirbantys ne tradicinėje studijos aplinkoje.
2000-ųjų retrospektyvose ir kino mokslų kursuose tokie projektai dažnai naudojami kaip pavyzdžiai, kaip eksperimentinis kinas gali keisti tiek kūrybinius, tiek komercinius lūkesčius. Mitchumo vaidmenys tokiuose projektuose iliustruoja jo polinkį dalyvauti įvairaus masto iniciatyvose — nuo žanrų iki avangardinių bandymų — kas dar labiau praplečia jo kaip aktoriaus portretą.
Vėlesnis gyvenimas: rančos, viskio ir ramesnis palikimas
Atsitraukęs nuo aktorystės 1994 m., Jim Mitchum persikėlė į Arizoną ir padėjo valdyti tėvų arklinę rančą, prižiūrėdamas veisimo ir lenktyniavimo programas. Tokia perspektyva — nuo aktoriaus iki rančerio — nėra reta tarp Holivudo kartos, kuri ieškojo ramesnio gyvenimo atokiau nuo filmavimo aikštelių, tačiau galinčio išlaikyti ryšį su tradicinėmis amerikietiškomis vertybėmis: žeme, gyvulių auginimu ir varžybomis.
Be to, jis pavers savo kino personažą į komercinį projektą: sukūrė aukštos kokybės naminės degtinės linijas ir pagerbimo 'Robert's Rye Whiskey' etiketę. Tai puikus pavyzdys, kaip aktoriai savo įvaizdį paverčia gyvenimo būdo prekės ženklais dar prieš tai tapus pramonės norma. Tokios iniciatyvos parodo, kaip popkultūros elementai gali virsti realiu verslu — su prekės ženklu, pakuote ir auditorijos apibrėžimu.
Nors jo filmografija galbūt neužkėlė jo į visų girdimą vardą, Mitchumas priklausė linijai — tiek šeimyninei, tiek kinematografiniai — kuri formavo amerikietiško žanro kino ilgalaikes tropes: suaugusį, užkeltą antihėjų, kaimišką nusikaltėlį ir romantiką su atvira kelių erdve. Tokios figūros liko svarbios žiūrovų vaizduotėje ir tęsėsi per televiziją bei nepriklausomą kiną iki šių dienų.
„Jim Mitchum atspindi poskarinį Amerikos kiną, kuris jungia studijinės eros vesternus ir 60–70-ųjų nusikalstamų automobilių filmus,“ sako kino istorikas Marko Jensenas. „Jis niekada nepabėgo nuo tėvo šešėlio, bet palaikė tam tikrą Holivudo subkultūrą, kuri vis dar veikia televiziją ir nepriklausomą kino kūrybą šiandien.“
Tokios nuomonės papildo faktinį ir kultūrinį jo indėlį: Mitchumo karjera yra pavyzdys, kaip vieno asmens pasirinkimai gali išlaikyti ir transformuoti žanrų tradicijas per kelias kartas. Jo veikla rančoje, versle ir filmuose sukuria daugiasluoksnį palikimą, įdomų tiek kino entuziastams, tiek kultūros istorikams.
Palikime dar keletą detalių apie asmeninius ryšius: išgyveno jo žmona Pamela K. Smith, brolis Christopher Mitchum, sesuo Petrine Day Mitchum, ir keli vaikai bei anūkai. Jo gyvenimo kelias — nuo vaikystės aktoriaus iki žvaigždžių mechaniko, nuo rančerio iki viskio gamintojo — skamba kaip savarankiškas filmas: dalis šeimos saga, dalis kelių pasakojimas, dalis sidabrinio ekrano amerikietiškumo H istorija.
Kodėl jį prisimena gerbėjai
Kino ir televizijos entuziastams Jim Mitchum yra priminimas, kad Holivudo istoriją sudaro ne tik pagrindinės žvaigždės, bet ir charakterių aktoriai bei darbštūs atlikėjai, kurie teikia gylį ir tekstūrą žanrams. Jo ryšiai su 'Thunder Road' ir 'Moonrunners', taip pat netiesioginė rolė 'The Dukes of Hazzard' kilmės istorijoje, įtvirtina jo vietą Amerikos populiariosios kinematografijos istorijoje.
Be to, Mitchumas yra atminimo taškas studijų ir nepriklausomo kino santykiams: nuo studijos sistemų iki lauko filmavimo eksperimentų, nuo regioninių pasakojimų iki televizijos pramogų — jo karjera jungia daugybę kino gamybos sluoksnių. Tokie aktoriai suteikia istorijai kontekstą, reikalingą suprasti platesnius kultūrinius pokyčius ir žanrų evoliuciją.
Galiausiai, jo gyvenimo istorija skatina platesnę diskusiją apie tai, kaip Holivudo paveldas yra sudaromas iš daugelio balsų — ne tik žvaigždžių, bet ir šeimos, technikų, lenktynininkų, verslininkų ir kantraus amato meistrų. Ši perspektyva leidžia gerbėjams ir tyrėjams geriau įvertinti mažesnius, bet reikšmingus indėlius į kino kultūrą.
Nors gerbėjai ir kino istorikai dažnai siekia išryškinti pagrindines žvaigždes, figūros kaip Jim Mitchum primena, kad žanro autentiškumą dažnai palaiko tie, kurie gyvena ir kvėpuoja temomis, kurias ekranas tik perteikia. Jo palikimas — tai ne tik filmai, bet ir gyvenimo būdas, išreikštas per mechaniką, lenktynes, rančą ir viskio butelį, kurį laiką palydėjo sidabrinio ekrano nostalgija.
Šaltinis: variety
Palikite komentarą