10 Minutės
Kai Marlee Matlin sutiko leisti kūrėjams įamžinti savo gyvenimą, ji pateikė vieną neabejotiną sąlygą: režisierius turi būti kurčias. Šis reikalavimas formavo kiekvieną sprendimą kuriant dokumentinį filmą Marlee Matlin: Not Alone Anymore — kadrų pasirinkimą, garso dizainą ir intymumo strategiją. Galiausiai filmas yra ne tik Oskaro laureatės ir aktyvistės portretas, bet ir tarsi manifestas: kaip teisingai, oriai ir jautriai pasakoti apie marginalizuotas tapatybes.
Režisierės pasirinkimas: kodėl kurčiųjų kūrėja buvo esminė
Shoshannah Stern — aktorė, rašytoja ir dabar režisierė — tapo Matlin pasirinkimu ne dėl šlovės, o dėl bendros patirties. Matlin į Stern žiūrėjo kaip į tą, kuri pažįsta jos istoriją iš vidaus: nuo vaikystės Matlin buvo simbolis multimedijoje ir kultūroje, o Stern tai matė ir jautė kaip fanė, bet kartu ir kaip lygiavertė kolegė. Tokia pozicija suteikė filmui ne tik emocinį atitikimą, bet ir praktinį pranašumą: Stern galėjo tiksliai nurodyti archyvus, reikšmingas gestikas, interviu fragmentus — ne vien dėl to, kad jie turėjo žvaigždės vertę, o todėl, kad jie rezonavo kurčiųjų bendruomenėje.
Prodiuserė Justine Nagin apibūdino Stern paskyrimą kaip dvigubą sprendimą: tiek techninį, tiek emocinį. Matlin matė Stern rašymo jėgą ir gebėjimą išlaikyti sunkus momentus ekrane. Toks kūrybinis trumpasis ryšys — dviejų menininkių, kurios dalijasi panašia gyvenimo patirtimi — leido filmui pasiekti retą pasitikėjimo lygį. Tai reiškia, kad nebuvo vien tik išorinio „užklausimo“ — buvo kurta kartu, drauge.
Sofa kaip praktika: intymumas be išnaudojimo
Viena iš filmo stilistinių atrakcijų — nuolatinis Matlin ir Stern pokalbis sofose. Tai nėra formalus interviu; tai — artimo draugiškumo erdvė, kur dvi moterys kalbasi, dalijasi prisiminimais ir kartais tyliai sutaria. Stern nuo pat pradžių reikalavo, kad šie susitikimai būtų pokalbiai, o ne klausimų serija. Matlin įgavo autonomiją vesti savo pasakojimą, o žiūrovas — galimybę stebėti atvirą prisiminimų konstravimą realiu laiku.
Matlin ir Stern ant sofos nėra tik aktorės prieš kameras: jos kuria saugų kontekstą, kuriame sutikimas (consent) yra nuolatinė praktika. Tai pakeičia tradicinį dokumentikos modelį, kuriame išorinis pasakotojas „išvangia“ traumas tam, kad žiūrovas jas pasisavinęs patirtų. Ši paprasta forma — sofų seka, užfiksuota intymiu kampu — tampa etikos ir metodo susijungimu.
Susidurimas su skausmu — savo sąlygomis
Matlin karjera visada buvo su savitu svoriu: laimėjusi Oskarą būdama 21 metų, ji tapo ne tik aktore, bet ir netyčiniu įkūnijimu visos kurčiųjų bendruomenės balsui. Filmas leidžia jai atvirai kalbėti apie tą naštą — apie vienišumą, kurį dažnai patiria „pirmieji“, apie matomumo kainą ir slopinimą, kuris ateina po pagyrų. Tai ne biografinė kronika, kuri siekia apimti viską: tai selektyvus, dėmesingas pasakojimas apie patirtis, kurios formavo jos gyvenimą.
Vienas esminių momentų — Matlin atviras žvilgsnis į santykius su William Hurt, kurį ji sutiko dirbdama prie Children of a Lesser God. Hurt garsiai įteikė jai Oskaro voką ir jų sujungtas istorijas buvo plačiai aptarinėta žiniasklaidoje. Matlin savo memuaruose yra pateikusi kaltinimus dėl prievartos, o filmas suteikia jai erdvę šiems prisiminimams išsakyti pačiai, taip pat kontekstualizuoti juos platesnėse diskusijose apie smurtą artimoje aplinkoje ir apie tai, kaip kurčios moterys dažnai yra ypač pažeidžiamos.
Stern, turinti savo patirtį kaip išgyvenusi asmenybė, jautriai pozicionuoja Matlin liudijimą platesnio kartų pokyčio fone: kai Matlin pirmą kartą kalbėjo apie savo patirtį, #MeToo žodynas ir viešas atsakomybės mechanizmas dar nebuvo susiformavę. Filmas rodo, kaip kalbos ir viešosios atsakomybės evoliucija pakeitė būdus verta pasakojimai gali būti priimami ir suvokiami.
Garsas, arba jo trūkumas: dizainas kaip empatija
Vienas labiausiai aptarinėtų filmo techninių sprendimų — imersyvus garso dizainas. Kūrybinė grupė bendradarbiavo su Skywalker Sound ir užsitikrino Dolby stipendiją, siekdama sukurti miksus, kurie leistų girdintiems žiūrovams patirti pasaulį, kuriame Marlee gyvena. Kai kuriuose scenose garsas beveik visiškai išnyksta — lieka tik kvėpavimo šnaresys, rankų raiška ir aplinkos traškesys. Kituose, ypač šeimos susibūrimuose su girdinčiais artimaisiais, miksas „slenka“ taip, kad kalba yra girdima, bet neaiški — tai simuliuoja Matlin patirtį, kai ji dažnai lieka nuošalyje, girdėdama, bet nesuprasdama visų nuotrupų.
Toks garso naudojimas veikia dviem lygmenimis: estetiniu ir prieinamumo. Jis nusprendžia ne viską „išversti“ tekstu įgarsinimais; vietoj to filmas kartais reikalauja, kad žiūrovas patirtų nebuvimą taip, kaip patyrė ji. Tai ne tik eksperimentas — tai teiginys apie tai, kaip galima suderinti kino formą su etika: nepriklausomai nuo to, ar žiūrovas girdi, jis/ji bus įtrauktas į pojūčių žaidimą, kuriame matomumas nėra vienintelis tikslas.
Toks požiūris susieja filmą su kitomis šiuolaikinėmis kino praktikomis, kurios tyrinėja sensorinę perspektyvą: nuo tam tikrų autoriaus kino filmų, kurie išryškina taktilumą ar kvapą simuliuojančius sprendimus, iki CODA — filmo, kuris pakeitė visuomenės supratimą apie prieigą ir balsą. Šiuo atveju garso dizainas nėra tik techninė inovacija — tai išraiškos priemonė, kuri paverčia empatiją praktika.
Palūkanos ir kontekstas: kodėl palyginimai su Children of a Lesser God yra neišvengiami
Lyginimai su 1986 metų filmu Children of a Lesser God yra natūralūs, bet daugelyje aspektų klaidingi arba net nepilni. Toji juosta atvėrė duris kurčiųjų vaizdavimui pagrindinėje kinokultūroje ir suteikė Matlin platesnį matomumą. Tačiau Not Alone Anymore mažiau siekia pakartoti tą istorinį momentą nei išnagrinėti, kas nutinka žmogui po to, kai jis tampa simboliu.
Be to, filmas pasirodo platesniame, turtingesniame kurčiųjų pasakojimų kontekste. Troy Kotsur pergalė kaip geriausias aktorius už CODA buvo reikšminga žinia: Akademija pradėjo pripažinti kurčiuosius atlikėjus platesniu mastu, ir Matlin nebėra vienintelė šio pasakojimo figūra. Kartu su CODA ir kitų kurčiųjų kūrėjų kilimu, Not Alone Anymore prisideda prie tendencijos, kuri reikalauja autentiškumo ne tik ekrane, bet ir už kameros.
Kūryba, komanda ir techniniai sprendimai
Filmo gamyba remėsi tiek kruopščiu archyvų darbu, tiek empatine postprodukcijos grupe. Redaktorė Sara Newens ir pagrindinė prodiuserė Robyn Kopp glaudžiai dirbo su Bonnie Wild iš Skywalker, kad užtikrintų, jog garso sprendimai būtų ne tik įdomūs, bet ir jautrūs temai. Dolby stipendija padengė reikšmingą dalį imersyvaus miksavimo kaštų, o komanda tvirtina, kad šis miksas ilgai išlieka žiūrovų sąmonėje.
Įrašymo metu Čikagoje režisierė ir komanda itin kruopščiai statė šeimynines scenas. Tai nebuvo vien tik režisūrinis triukas: tai tapo subtiliu balansu tarp pagarbos Matlin artimiesiems ir filmo teminės krypties. Tokios scenos reikalavo jautrios etikos — filmavimo metu dėmesys buvo skiriamas tam, kad šeimos nariai nebūtų gąsdinami ar netyčia išnaudojami dėl draminio efekto.
Kritika ir bendruomenės reakcija: ne vien tik pagyrimai
Ankstyvos peržiūros festivaliuose ir filmo aptarimas tokiose platformose kaip Deadline's For the Love of Docs sukėlė stiprias reakcijas. Kurčiųjų bendruomenė daugiausia palankiai įvertino filmą — jie gyrė Not Alone Anymore už tai, kad centrinė yra kurčiųjų autoriaus pozicija ir už tai, kaip Matlin istorija yra perpasakojama ne tik kaip žvaigždės biografija, bet ir kaip bendruomenės patirtis.
Tačiau ne visi atsiliepimai buvo vien tik teigiami. Kai kurie kritikai užklausė apie traumos vaizdavimo etiką: ar dokumentikos komanda gali apskritai visiškai apsaugoti subjektą nuo viešų pasekmių, kai asmeninės istorijos iškyla į paviršių? Ar pasakodami sunkias istorijas mes jas gydome, ar kartais ir vėl atveriame žaizdas? Tai aktualus klausimas ne tik šiam filmui, bet ir plačiai dokumentikos praktikai — kaip pasakyti sunkius dalykus taip, kad jie nebūtų sensacingi ar išnaudojantys.
Filmo ribos ir jo argumentas apie dalinimąsi
Svarbu pabrėžti, kad filmo didžiausias pasiekimas yra ir vienas iš jo kukliausių sprendimų: jis nesiekia apimti viso gyvenimo ar pateikti išsamios biografijos. Tai atrinktas, kurčias balsas, sąmoningai dalinis pasakojimas — ir ta dalinumas yra pristatomas kaip privalumas. Vietoje egzotizavimo — kuris dažnai lydi neįprastas tapatybes — filmas Matlin kurtumą įstatė į tęstinumą: vaikystės prisiminimai kaip fanės, vidurio karjeros lūkesčių krizė, vyresnės moters rami atsvara.
Toks santykis su medžiaga reiškia, kad filmas kviečia žiūrovą į partnerystę: norite pamatyti daugiau? Reikia laiko, sutikimo ir tinkamos kompanijos. Tai ne tik autoriaus estetinis pasirinkimas — tai ir politinis teiginys: reprezentacija reikalauja praktikos, kuriangyja laiką, atsakomybę ir kontekstą.
Ekspertų žvilgsnis ir kino raida
"Not Alone Anymore demonstruoja, kaip autoriaus pozicija keičia pasakojimą, kurio jūs leidžiama dalis", — sako kino kritikė Anna Kovacs. "Stern perspektyva pertvarko archyvinius momentus į emocinę tiesą, o ne vien biografinį komentarą. Filmas yra tiek korekcija, tiek elegija vienišumui, lydinčiam būti 'pirmuoju'." Tokie komentarai iš ekspertų rodo, kad filmas ne tik pasakoja istoriją — jis aktyviai dalyvauja platesnėje kino diskusijoje apie atstovavimą, žiūrėjimo pozicijas ir autoriaus teisę formuoti pasakojimą.
Kaip industrija reaguoja? Srautinių platformų ir festivalių dėmesys į įvairius balsus auga, o filmai, kurie integruoja prieigą (accessibility) į savo formą — tai yra, ne tik prideda subtitrus ar lietimą prie demonstracijų, bet paverčia prieinamumą sudedamąja kūrybos dalimi — gauną pranašumą. Not Alone Anymore tampa pavyzdžiu, kaip šie sprendimai gali būti implementuoti nuo pradžios iki pabaigos.
Kam tai svarbu žiūrovui ir kino mylėtojui
Žiūrovams, kuriems rūpi cinema craft ir lygybė mene, šis filmas suteikia didesnį pasitenkinimą ir provokaciją. Jis primena, kad kino kalba — kad ir tai būtų montažas, kad ir garso sprendimai — gali būti pertvarkyta taip, kad atspindėtų platesnį žmonių patirčių spektrą. Tokiu būdu pagrindinis poveikis yra dvigubas: estetinis malonumas ir etinis iššūkis. Filmas skatina klausti, ką mes, kaip auditorija, reikalaujame iš dokumentikos ir kaip mes palaikome tuos, kurie pasakoja skaudžias istorijas.
Trumpa pastaba apie palikimą
Marlee Matlin gyvenimas yra simbolis tiek proveržių, tiek naščių vaizdavime. Not Alone Anymore nepretenduoja išeikvoti visų diskusijų apie reprezentaciją ar traumas; vietoje to jis pateikia rūpestingumo modelį. Centruodamas kurčiųjų autorių autorystę ir pabrėždamas sutikimą, filmas rodo, kad dokumentika gali būti tiek atskleidimas, tiek taisymas.
Jei domitės apdovanojimų sezono eigą, neįgaliųjų atstovavimu ar dokumentikos meistriškumu, šis filmas vertas dėmesio — ne tik dėl savo herojaus, bet dėl metodo. Jis primena, kad kartais patys reikalingiausi pokyčiai televizijos ekranuose ir kino teatro salėse prasideda nuo mažų, sąmoningų sprendimų: kam leidžiama pasakoti, kas pasakoja ir kaip tai girdima.

Ne viskas sijojama publikai. Kartais svarbiausia yra tai, kas lieka tarp dviejų žmonių ant sofos — užfiksuota, bet ne išvagiama. Toks požiūris gali tapti standartu tiems, kurie kuria istorijas apie marginalizuotas bendruomenes ateityje.
Šaltinis: deadline
Palikite komentarą